Luontoesiopetus
Luontoesiopetus Metsätähdet
Luontopainotteinen esiopetus on aloittanut osana Pälkäneen varhaiskasvatusta syksyllä 2022. Toimintaympäristönä on Syrjänharjussa sijaitseva kota lähimaastoineen. Kodalla järjestetään esiopetuksen lisäksi myös Metsätähtien täydentävä varhaiskasvatus klo 6.30-17 välisenä aikana. Lapsia Metsätähtien ryhmään mahtuu 12. Esiopetushaun yhteydessä perheillä on mahdollisuus hakea Onkkaalassa joko Kostian esiopetukseen (Vanamot ja Tähtimöt) tai luontoryhmä Metsätähdille.
Ruoka sekä juomavesi kodalle tulee Kostian yhtenäiskoulun keittiöltä. Kodan siivous hoidetaan joka aamu ja samalla mukana kulkee myös päivittäinen käsienpesuvesi. Juoksevaa vettä ei kodalle tule. Vessa-asiat hoituvat kompostoivassa biokäymälässä kodan läheisyydessä. Viileinä vuodenaikoina kodassa on lämmitykseen kamiinan tukena myös lattialämmitys.
Metsätähtien toimintaa ohjaavat sekä valtakunnallinen että paikallinen esiopetussuunnitelma. Käytössämme on Ystävien eskari –materiaali tehtäväkirjoineen. Mahdollisimman paljon oppimisesta tapahtuu ulkona toiminnallisesti. Hyödynnämme Syrjänharjun lisäksi monipuolisesti myös muita kävelyetäisyydellä olevia oppimisympäristöjä ja teemme yhteistyötä niin varhaiskasvatuksen kuin alkuopetuksenkin kanssa.
Luontotoiminnan etuja (mukaillen Ilo kasvaa ulkona, luontotoiminnan käsikirja 2021):
1. Luonto on ympäri vuoden avoinna. Se kutsuu liikkumaan, aistimaan ja ihmettelemään.
2. Ohjaavat asiakirjat velvoittavat. ”Toiminnassa vahvistamme lapsen luontosuhdetta ulkoilemalla ja retkeilemällä kaikkina vuodenaikoina monipuolisesti. Tehtävänä on opettaa lapsia kunnioittamaan luontoa ja sen ilmiöitä sekä ohjata heitä kestävään elämäntapaan. Metsä rauhoittaa ja auttaa lasta keskittymään paremmin.” (Pälkäneen esiopetuksen opetussuunnitelma 2022)
3. Luontotoiminta lisää liikettä ja tukee tavoitetta välttää istuvaa elämäntapaa. Monipuolinen maasto tarjoaa mahdollisuuksia motoriikan kehittymiseen – leikit sisältävät juoksua, kiipeilyä, tasapainoilua ym.
4. Luontoyhteys muodostuu muun muassa luonnossa olemalla. Lapsena muodostettu luontosuhde voi kantaa parhaimmillaan läpi koko elämän. Lapsena luonnossa vietetyt hyvät hetket edesauttavat halua pitää luonnosta huolta jatkossakin.
5. Luonto tekee hyvää mielelle. Ärsyke- ja viriketulva on luonnossa erilainen ja oppiminen on kokonaisvaltaisempaa.
6. Luontoympäristö herättää oppimisen ilon. Kun oppimisympäristö ei ole valmiiksi pitkälle rakennettu, luovuus ja ongelmanratkaisukyky kehittyvät.
7. Luonto tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia erilaisille pitkäkestoisille projekteille. Kiinnostavat puuhat jatkuvat luontoympäristössä päivästä ja viikosta toiseen.
8. Lasten kaverisuhteet ja leikit monipuolistuvat ja ryhmäytyminen on helpompaa kuin sisätiloissa. Ulkona toimiessa tila ei sanele sitä, moniko yhteen leikkiin mahtuu. Myös luonnosta itse löydetyt ja keksityt materiaalit leikkiin ohjaavat ideointia yhdessä haluttuun suuntaan.
9. Luonnossa saattaa nousta esille erilaisia vahvuuksia kuin sisätiloissa. Luonnossa yhdenvertaisuus lisääntyy, sillä luonnon antimet eivät ole sukupuolittuneita ja leikkiä ohjaa puhetta useammin toiminta.
10. Positiivisen pedagogiikan toteuttaminen on helppoa. Asioita, joihin sisätiloissa joudutaan useimmiten puuttumaan, ei ulkotiloissa juuri ole. Ulos mahtuu ääntä ja liikettä. Toisaalta sieltä löytyy myös omaa tilaa ja rauhaa.