Luvan hakeminen, voimassaoloajat ja jatkoaika

Lupapisteen tukipalvelun löydät osoitteesta: https://tuki.lupapiste.fi/fi/support/home

Lupapisteeseen kirjaudutaan ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksilla (vahva tunnistautuminen), ja tämän jälkeen kirjautuminen onnistuu sähköpostiosoitteella sekä itse valitsemallasi salasanalla.

Lupahakemuksen hakijoiksi on merkittävä kaikki kiinteistön omistajat, ja hakemukseen on liitettävä kiinteistön asemapiirros.

On tärkeää huomioida, että suunnittelijan tiedot ovat myös pakollisia.

Tiedot naapureista, joita tulee kuulla lupahakemuksen yhteydessä, löytyvät Lupapisteen Lausunnot-välilehdeltä hakemuksen jättämisen jälkeen. Yleensä kuultavat naapurit ovat kaikki rajanaapurit sekä kadun toisella puolella olevat naapurit.

Naapurit voidaan kuulla seuraavilla vaihtoehtoisilla tai toisiaan täydentävillä menetelmillä:

• Luvanhakija voi kuulla naapurit lähettämällä heille sähköpostikutsun Lupapisteen kautta. Tämä edellyttää, että naapurin sähköpostiosoite on tiedossa ja tunnistettavissa. Naapurin on vahvistettava sähköpostikuuleminen Lupapiste-palvelussa.
  • Luvanhakija voi myös pyytää naapuria allekirjoittamaan hyväksytyn asemapiirroksen, lisäämään nimenselvennyksen ja kiinteistötunnuksen. Allekirjoituksen yhteydessä tulee mainita: ”Olen tutustunut hakemukseen ja poikkeamiseen, eikä minulla ole huomautettavaa” tai ”Huomautus erillisellä liitteellä”.
  • Hhakija voi pyytää kunnan kuulemaan naapurit. Tästä palvelusta peritään taksan mukainen maksu.
  • Naapurikuulemisen valmispohjan voi ladata seuraavasta linkistä: Naapurikuuleminen.

Voit tehdä neuvontapyynnön osoitteessa lupapiste.fi -palvelussa. Neuvontapyyntöä varten tarvitset kiinteistötunnuksen. Neuvontapyyntöihin pyritään vastaamaan viikon kuluessa.

Rakennusoikeuden määrän tiedustelu on mahdollista myös sähköpostitse ympäristöyksikön sihteerille.

Asemakaavakartat voit löytää osoitteesta kunnan karttapalvelusta.

Rakennusoikeus on kaavassa merkittynä tehokkuus, eli e-luvulla tai suoraan rakennusoikeuden määrällä.

e-luku * kiinteistön pinta-ala = rakennusoikeus

Rajamerkin/rajan paikan näyttäminen

Hävinnyt rajamerkki voidaan käydä merkitsemässä maastoon epävirallisella puupaalulla tai muulla merkillä alustasta riippuen. Rajamerkin/rajan paikan näyttäminen on epävirallinen toimenpide ja tehdään yleensä kun naapureiden välillä ei ole rajan paikasta riitaa tai rajamerkkiä ei ole tarve rakentaa pysyvästi.

Rajamerkin/rajan paikan näyttäminen tilataan puhelimitse.

Rajamerkin/rajan paikan merkitsemisestä veloitetaan taksan mukainen maksu.

Rajankäyntitoimitus

Jos tontin rajaa osoittava rajamerkki halutaan pysyvästi merkitä maastoon tai tonttien välisestä rajan sijainnista on riitaa tai muuta epäselvyyttä, voidaan rajat selvittää rajankäynnillä.

Rajankäyntitoimitusta haetaan Maanmittauslaitokselta.

• Poikkeamislupa on voimassa 1 vuoden, jonka aikana tulee hakea rakennuslupaa
  • Rakennuslupa on voimassa 5 vuotta. Rakennustyö on aloitettava 3 vuoden kuluessa lainvoimaisuudesta. Rakennustyö katsotaan aloitetuksi, kun ryhdytään rakennuksen perustuksen valutöihin tai perustukseen kuuluvien rakennusosien asentamiseen.
  • Toimenpidelupa on voimassa 3 vuotta.
  • Purkamislupa on voimassa 3 vuotta.
  • Maisematyölupa on voimassa 3 vuotta.

Määräajat alkavat luvan tai hyväksynnän lainvoimaiseksi tulosta.

Voit hakea jatkoaikaa osoitteessa Lupapiste.fi -palvelussa. Hakemuksen tekemiseen tarvitset alkuperäisen luvan lupatunnuksen, esimerkiksi 18-0127-R tai LP-635-2022-00127.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL §120) mukaan pääsuunnittelija vaaditaan aina. Kuitenkin pienemmissä hankkeissa rakennusvalvonta voi hyväksyä hakijan tapauskohtaisesti pääsuunnittelijaksi, mikäli tämän osaaminen on riittävää. Tarkemmat ohjeet annetaan rakennusvalvonnasta.