Poikkeamislupa ja suunnittelutarveratkaisu

Kunta voi Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaan erityisestä syystä myöntää poikkeuksen rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista ja muista rajoituksista, jotka voivat perustua lakiin, asetukseen, voimassa olevaan asemakaavaan, rakennusjärjestykseen tai muihin päätöksiin tai määräyksiin.

Ennen suunnittelutarveratkaisun tai poikkeamispäätöksen hakemista on hankkeesta syytä olla yhteydessä rakennusvalvontaan lupatarpeen selvittämiseksi.

Suunnittelutarveratkaisusta- tai poikkeamisesta päättää Pälkäneen kunnan rakennus- ja ympäristöjaosto.

Suunnittelutarveratkaisua ja poikkeamispäätöstä tulee hakea hyvissä ajoin ennen rakennushankkeeseen ryhtymistä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on noin 1 – 2 kuukautta.

Tarvitset poikkeamispäätöksen, jos suunnitteilla olevalla rakennushankkeella on esimerkiksi tarve poiketa voimassa olevan asemakaavan rakennusaloista, kaavamääräyksistä tai muista kaavassa olevista rajoituksista.

Poikkeamisen on pääsääntöisesti johdettava parempaan tulokseen kaupunkikuvan, ympäristön, turvallisuuden, palvelutason, rakennuksen käytön, suojelutavoitteiden tai liikenneolojen kannalta kuin mihin päästäisiin säännösten mukaisella rakentamisella.

Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

  1. aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Hakijan tulee hakemuksessa selkeästi ilmoittaa, mikä on erityinen syy poikkeamiselle ja perustella se. Erityinen syy voi olla esimerkiksi asemakaavan toteutumisen edistäminen, liikenteellisten olosuhteiden edistäminen, määräysten tai ympäristön tilanteen muuttuminen asemakaavan laatimisen jälkeen, kaupunkikuvallisten tavoitteiden edistäminen tai tontin tarkoituksenmukainen käyttö. Poikkeamisen on pääsääntöisesti johdettava parempaan tulokseen esimerkiksi kaupunkikuvan, ympäristön, turvallisuuden, palvelutason, rakennuksen käytön, suojelutavoitteiden tai liikenneolojen kannalta, kuin mihin päästäisiin säännösten mukaisella rakentamisella. Poikkeamisen erityisen syyn tulee olla maankäytöllinen. Erityiseksi
syyksi ei kelpaa sellainen syy, jonka voidaan katsoa olevan maanomistajan taloudellisiin tai sosiaalisiin olosuhteisiin liittyvä syy tai sellainen syy, joka on suoraan sovellettavissa myös alueen muille kiinteistöille.

Erityinen syy voi olla esimerkiksi:

  • tontin tai rakennusalan tarkoituksenmukainen rakentaminen tai käyttö
  • asuin- tai toimintaympäristön parantaminen
  • olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö
  • kaupunki- tai ympäristökuvan eheyttäminen, parantaminen tai rikastuttaminen
  • elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistäminen

Kunta ei voi myöntää poikkeusta, jos se johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Suunnittelutarveratkaisu tarvitaan alueilla, joilla ei ole asemakaavaa ja rakentamistiheys alkaa olla merkittävän suuri.

Suunnittelutarveratkaisussa tutkitaan rakennusluvan erityiset edellytykset, arvioimalla rakennushankkeen vaikutuksia muuhun ympäristöön ja yhdyskuntarakenteeseen.

Ranta-alueelle sijoittuvalle rakennushankkeelle, joka sijaitsee asemakaava-alueen ulkopuolella, tarvitaan poikkeamislupa.

Suunnittelutarveratkaisun lisäksi hanke voi tarvita myös poikkeamisluvan muun muassa siksi, että hanke poikkeaa voimassa olevasta yleiskaavasta tai alueella on rakennuskielto. Tällöin poikkeamislupa käsitellään suunnittelutarveratkaisun yhteydessä.

Tarvittavat liitteet

Omistus- tai hallintaoikeusselvitys edellytetään kaikissa lupahakemuksissa. Selvitys omistus- tai hallintaoikeudesta voi olla seuraava:

  • jäljennös voimassaolevasta lainhuutotodistuksesta
  • jäljennös kauppakirjasta
  • jäljennös vuokrasopimuksesta

Voit tilata lainhuutotodistuksen esim. maanmittauslaitoksen sivuilta.

Valtakirja edellytetään liitteeksi silloin, kun lupahakemuksen laatijana on joku muu taho kuin kiinteistön haltija, tai hakemukseen on kirjautunut osapuoleksi vain osa haltijoista.

Valtakirja – lomake

Mikäli hakijana on yhtiö, tarvitaan ote kaupparekisteristä. Siitä selviää yhtiön toiminimen allekirjoittamiseen oikeutetut henkilöt.

Voit hankkia kaupparekisteriotteen esim. Patentti- ja rekisterihallitukselta.

Jos luvan hakijana on asunto-osakeyhtiö ja rakennustoimenpide saattaa olennaisesti vaikuttaa asumisolosuhteisiin kiinteistössä, on hakemukseen liitettävä asunto-osakeyhtiön hallituksen pöytäkirja, josta ilmenee, että kyseessä olevalle toimenpiteelle on päätetty hakea lupaa.

Hakemuksessa on esitettävä selvitys hankkeen sisältämistä poikkeamisista asemakaavamääräyksistä, rakennusjärjestyksestä tai muista määräyksistä, poikkeamisten keskeisistä vaikutuksista sekä erityiset syyt ja perustelut poikkeamisille. Mikäli poikkeamisia ja perusteluita on paljon, voidaan ne kirjata Lupapisteessä erilliselle selvitykselle Hakemuksen tiedot -välilehden sijaan tai tarkennuksena sen lisäksi.

Poikkeamista koskevan hakemuksen johdosta rakennuspaikan naapureille on annettava tieto hakemuksesta ja varattava heille vähintään seitsemän päivää esittää muistutuksensa hakemuksesta.

Naapurin kuuleminen – lomake

Naapurin suostumus – lomake

Tulosta kartta Pälkäneen karttapalvelusta. Kirjoita osoite ja valitse taustakartaksi taustakartta. Tulosta pdf valitsemalla Tulosta -kommento. Valitse paperikooksi A4, paperin asennoksi pysty ja mittakaavaksi 1:10 000 mittakaava.

  • olemassa olevat ja suunnitellut rakennukset tai rakentamistoimenpiteet rakennuspaikalla
  • rakennusten liittyminen ympäristöön
  • kerrosalalaskelma (voi olla myös erillinen liite).

Määräykset ja ohjeet

Tarvitaanko suunnittelutarveratkaisu vai poikkeamispäätös? – Ymparisto.fi

Poikkeamisluvat rantarakentamisessa – Ymparisto.fi

© Pälkäne 2024 creative crue logo